lördag 29 maj 2010

Noll inspiration?

Senaste tiden har jag läst mycket, men inget jag har känt för att skriva om.
Boken jag läste efter Djungelbarn heter Kärleksbrev, skriven av Nicholas Sparks. Det är en ren roman som faktiskt fängslade mig trots att jag föredrar att läsa böcker mer åt fantasy/skräck-hållet.
Det är en rätt mysig bok som handlar om när Theresa hittar flaskpost på stranden - innehållande ett kärleksbrev. Brevet gör henne rörd och hon kan inte glömma det. Hon får, genom tidningen hon arbetar på, se fler brev uppenbart skrivna av samma man. Något får henne att genom ledtrådar i breven leta reda på mannen och på något sätt ta reda på vad som hänt honom och hans kärlek.
Det blir det sedvanliga pojke-möter-flicka, kärlek blommar.
Skulle någon mot all förmodan läsa här så vill jag spoiler-varna lite grann;
utan att avslöja hur boken slutar måste jag säga att jag knappt kunde läsa sista sidorna genom tårarna. Boken hade varit så mycket bättre om den hade slutat annorlunda. Ett lyckligt slut hade gjort boken fullkomlig och underbar, men känslan jag lämnades med efter att ha läst sista sidorna flera gånger om var väldigt sorgsen.
På något sätt kände jag mig lurad av slutet. Men konceptet är väl ändå bra och trots allt är jag glad att jag har läst boken.

Efter denna läsupplevelsen stod det still lite. Jag gav mig på Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón men fastnade inte riktigt. Gav även Andrew Miller's bok Optimisterna en chans men tappade helt läslusten.

Av en lyckosam slump hittade jag fem böcker av David Eddings i en Second Hand-butik. För fem kronor stycket var det ett självklart köp och iväg till bibblan för att låna böckerna som står före i listan i serien.
Således har jag senaste veckorna läst böckerna i Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea skrivna av David Eddings.
För den som gillar fantasy är detta utmärkta böcker att läsa. Belgarion och Mallorea-sagorna är tillsammans på tio böcker, med fem böcker utöver det som ger en inblick om allt som hände innan första bokens handling. (Dessa är Belgarath Besvärjaren, Polgara Besvärjerskan sams Rivas Skrifter)

Lycklig läsning! ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar